Skip to content
Menu
Belfer Jutra
  • Strona główna
  • Blog
  • Korepetycje
  • Współpraca
  • Opinie
  • O mnie
  • Kontakt
Belfer Jutra
https://pixabay.com/pl/illustrations/ksi%C4%85%C5%BCki-stary-chmury-drzewo-ptak%C3%B3w-863418/

Od chaosu do patosu – 3 pomysły na powtórkę z Biblii

Opublikowano 20 października 201911 maja 2022

Pierwszy miesiąc rozpoczął i zakończył się pełen wrażeń. Pierwszoklasiści najpierw zmagali się z (roz)poznaniem nowej szkoły i klasy, a w międzyczasie z tekstami najdawniejszymi na polskim. Przedzieraliśmy się przez historie pełne cierpienia, marności, osobistej i globalnej zagłady aż po erotyczne sceny miłości duchowej, ostatecznie wszystko przypieczętowując dramą, stacjami i planszówkami.

Pomysł nr 1: Drama: motywy – postaci – frazeologizmy biblijne

W tym celu przygotowałam dla każdej klasy pakiecik składający się z 36 elementów: 6 motywów, 6 postaci biblijnych i 6 biblizmów. Umieściłam je pojedynczo w kuleczkach (jak na zdjęciu), a na lekcji poprosiłam klasy, aby podzieliły się na trzyosobowe grupy. Mniej liczne klasy mogły wówczas losować po 3 kuleczki na grupę, w dużych klasach była to jedna lub dwie kulki.

Jaki był efekt wprowadzenia dramy na lekcji powtórkowej? Bezcenny! Nauczyciel na takich lekcjach zawsze jest zbędny. Pozostaje na poziomie widowni, podczas gdy uczniowie przejmują inicjatywę i sami zarządzają porządkiem lekcyjnym. Coś wspaniałego!

Pomysł nr 2: Stoi na stacji lokomotywa, która Biblię w dłoniach trzyma!

Tak, tak – stacje zadaniowe sprawdzają się zawsze i wszędzie. Jak o nich myślę, od razu przypominam sobie reakcje młodzieży. Na początku jest konsternacja i zdziwienie, dlaczego po wejściu do klasy zastają ławki w innym (nie)porządku niż zwykle. Podczas tłumaczenia zasad na twarzach młodych ludzi zdziwienie przeradza się w ostrożne zaciekawienie. Moment, kiedy dowiadują się, że mają tylko 3 minuty na wykonanie zadania – zaiste bezcenny! Ich przerażone miny zawsze mnie rozśmieszają, bo wiem co będzie po dwóch / trzech turach: Proszę Panią, skończyliśmy to możemy już zmienić miejsce? Aaa, zostało jeszcze półtorej minuty! O matko, nie wytrzymam!

Stacje zadaniowe można realizować przynajmniej na dwa sposoby: z wyznaczonym czasem lub nie. Jak dotąd praktykowałam wyłącznie pierwszy wariant ze względu na to, że zadania, które proponowałam z zasady nie miały zajmować dużo czasu. W ten sposób młodzież mobilizuje się do wzmożonej aktywności i walki z czasem. Nie jest to jednak sytuacja dla nich wysoce stresująca, tym bardziej, że mogą pracować w parach i z pomocami edukacyjnymi.

Jakie stacje sprawiłam uczniom w ramach powtórki z Biblii?

  1. Zbuduj wieżę Babel z kawałka papieru. Zrób jej zdjęcie, a następnie na karcie odpowiedzi wyjaśnij znaczenie tego biblizmu.
  2. Wymień 5 tekstów kultury (książkę / serial / film / obraz / muzykę), które nawiązują do Biblii. Krotko uzasadnij swój wybór.
  3. Zaprojektuj profil społecznościowy Hioba. Uwzględnij wygląd postaci, jej zainteresowania, grupy do których należy, znajomych oraz posty, jakie publikuje.
  4. Wybierz jeden cytat z ,,Promyków” (zielona książeczka z biblijnymi cytatami) i wyjaśnij jego znaczenie. Krótko uzasadnij swój wybór oraz wskaż, z której części Biblii pochodzi ten cytat.
  5. Wymień 4 cechy stylu biblijnego. Wyjaśnij na przykładach, gdzie pojawiają się te cechy.
  6. Zaprojektuj mema o charakterze egzystencjalnym.
  7. Wskaż, w których księgach występują podane motywy?
    1. Motyw ofiary.
    2. Motyw cierpienia.
    3. Motyw vanitas.
    4. Motyw miłosierdzia.
  8. Narysuj i wyjaśnij alegoryczny sens ukazany w Pieśni nad Pieśniami.

Ktoś zapyta o efekty? Ależ proszę bardzo, poniżej prezentuję bankę uczniowskich pomysłów.

  1. Świeże spojrzenie na wieżę Babel:

2. Profil społecznościowy Hioba (nie tylko na kartce):

Pomysł nr 3: Biblia dobrze rozegrana!

Nic tak nie wyzwala w uczniach umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów jak zaprojektowanie autorskiej planszówki. Jeśli ktoś myślał, że niemożliwym jest stworzenie bibliopolis to oto może się przekonać, że jest inaczej!

Wniosek z tych trzech pomysłów jest jeden: oddawanie uczniom przestrzeni do samodzielnej pracy wyzwala w nich niezmierzone pokłady kreatywności, ważnej dziś umiejętności, która pokazuje jak różnorodnie możemy się uczyć.

Przeczytaj: Czego NA PEWNO nie potrafią robić uczniowie?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

©2025 Belfer Jutra | Powered by SuperbThemes & WordPress