Skip to content
Menu
Belfer Jutra
  • Strona główna
  • Blog
  • Korepetycje
  • Współpraca
  • Opinie
  • O mnie
  • Kontakt
Belfer Jutra

Czy korepetycje są Ci potrzebne?

Opublikowano 7 sierpnia 20227 sierpnia 2022

Czujesz, że toniesz? Nie nadążasz, odpływasz, podtapiasz się w niewiedzy? Płyń dalej.

Dobrze, że tak się czujesz. Dobrze, że w ogóle dostrzegasz problem. Inaczejnie miałbyś szansy a zmianę podejścia. Najgorszy uczeń w oczach nauczyciela to taki, który myśli, że wie wszystko, że nauka jako taka jest mu niepotrzebna. To podstawowe ograniczenie hamujące samokształcenie.

Jeśli więc w swojej niewiedzy wiesz, że tak, coś trzeba z tą matmą / polskim / angielskim / biologią / historią zrobić to mamy połowę sukcesu. Choć lekko przytłoczony, to jednak zdeterminowany łatwiej dasz się przekonać do wytężonej pracy.

pixabay.com

Na początku warto spróbować samemu zmierzyć się z natłokiem wiedzy. Zadaj sobie kilka pytań:

  • Z jakiego przedmiotu mam najwięcej zaległości?
  • Na jakim etapie (rozpoczęcie roku / klasyfikacja semestralna / roczna) obecnie się znajdujesz?
  • Co jest celem Twojej nauki (poprawienie ocen / zaliczenie semestru / roku szkolnego / przygotowanie do sprawdzianu / egzaminu / olimpiady / konkursu / pogłębienie wiedzy)?
  • Jakie korzyści płyną z nauki tego przedmiotu? Jak mogę się nagrodzić za podjęte działanie?
  • Czego konkretnie muszę się nauczyć?

Ostatnie pytanie warte jest rozwinięcia i ZAPLANOWANIA. W zależności od wielkości materiału do przyswojenia, należy go podzielić na mniejsze części. Zobrazuję sytuację na podstawie przygotowań do matury z języka polskiego.

Czego konkretnie muszę się nauczyć?

  • Matura ustna:
    • wykształcić umiejętność występowania publicznego;
    • otrzaskać się z motywów literackich lektur obowiązkowych (ogarnąć ,,Motywacyjnik”);
    • przećwiczyć odpowiedzi na pytania jawne i przykładowe pytania niejawne.
  • Matura pisemna:
    • rozwiązywać arkusze maturalne
      • I część: nauka o języku z czytaniami ze zrozumieniem;
      • II część: test historycznoliteracki,
    • pisać wypracowania (rozprawki / szkice krytyczne / eseje) i umieć je redagować (poprawiać);
    • motywów literackich w oparciu o lektury obowiązkowe (nazywam to ,,Motywacyjnik”), które posłużą mi jako przykłady, argumenty i konteksty w wypracowaniu;

Jakie będą te mniejsze części? Można rozpisać je w krokach:
1. Raz w tygodniu rozwiązuję jedną część arkusza maturalnego (czyli w 3 tygodnie cały).
2. Dwa razy w tygodniu opracowuję ,,Motywacyjnik”.
3. Raz w tygodniu przeglądam i ćwiczę pytania jawne i przykłady niejawnych do matury ustnej.

Jak widać plan ambitny 😛 Możesz go doprecyzować, wpisując w kalendarzu konkretne hasła, np. poniedziałek ,,Dziady cz. III”, wtorek czytanie ze zrozumieniem, środa 3 pytania jawne, czwartek ,,Lalka”. Teraz najważniejsze: zacznij wstępnie się uczyć. Nie musi być po kolei, ważne jest podjęcie działania.

Pixabay.com

I tu zaczyna się wykształcać rola korepetytora. Na ile mi – jako tegorocznemu maturzyście – potrzebne wsparcie z zewnątrz? Na ile potrafię samodzielnie przygotowywać się do matury?

  • Potrzebujesz korepetytora jeśli chcesz:
    • w praktyce nauczyć się jak efektywnie się uczyć (mnemotechniki),
    • zorganizować materiał z danego działu wiedzy / przedmiotu,
    • zewnętrznej motywacji, kontroli i oceny twoich efektów,
    • poszerzenia swojej wiedzy z danego przedmiotu,
    • przewodnika, który przygotuje Cię z konkretnego materiału,
    • indywidualnego podejścia w procesie kształcenia.

Jaką formę korepetycji wybrać: stacjonarną, hybrydową czy zdalną?

Tutaj posłużę się własnym przykładem i osób z najbliższego środowiska. Na języku polskim głównie bierze się pod uwagę:

  • organizację nauki na korepetycjach i własnej ucznia, a dokładnie:
    • redagowanie i pisanie tekstu (rozprawki / opowiadania / szkicu krytycznego / itd.) we wspólnym pliku,
    • analizę, rozwiązywanie i omawianie arkuszy egzaminacyjnych
    • omawianie zagadnień egzaminacyjnych (lektur, ćwiczeń językowych, gramatycznych, itd.)
    • tworzenie ,,Motywacyjnika”,
    • tłumaczenie na bieżąco zagadnień zawiłych i spornych.

Stacjonarnie spotykamy się na żywo, wówczas większość materiałów jest papierowa, wspólne wypracowania też piszemy ręcznie. Zalety są związane z bliskim kontaktem i ćwiczeniem motoryki małej, wady to drukowanie i kserowanie większości materiałów, a także ograniczenia czasowe i terminowe. Można korzystać z laptopów, ale to nieco zaburza formę zajęć stacjonarnych.

Zdalne zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym na kanale głosowym (videorozmowa) przy współdzielonym ekranie i notesie (swoje wyniki zapisujesz w notesie online lub ręcznie). Wśród zalet wyróżnia się niebywały komfort i dynamikę pracy redaktorskiej, brakuje jednak bezpośredniego kontaktu, co może zaburzać motywację i chęci do nauki.

Hybryda to trochę tak, a trochę tak w zależności od omawianego materiału. Wówczas arkusze rozwiązujemy online, zaś prezentację do ustnej lub wypracowania pisać możemy stacjonarnie.

Pixabay.com

Obecnie większość korepetytorów stawia na zajęcia zdalne, ponieważ w ten sposób mogą oni dotrzeć do klienta z całej Polski. Ma to niebywałe plusy, ponieważ jako pracownik mogę zgrabniej rozplanować swój harmonogram. Ma również i minusy, ponieważ część uczniów może z większą łatwością rezygnować z zajęć bądź nie wykorzystywać ich w dostateczny sposób.

Tak jak ze wszystkim – decyzja o korepetycjach należy do ciebie. Jeśli szukasz materiałów do nauki to znajdziesz dobre opracowania sam, jeśli poszukujesz organizatora nauki to korepetytor może się przydać. Pytania?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

©2025 Belfer Jutra | Powered by SuperbThemes & WordPress